Конструктивизъм

5 години прекарах в университета. Страхотно време, готини хора, купони, лекции, изпити, пей сърце. Академичната подготовка обаче като цяло е суха и абстрактна, с ниска практическа стойност. Само една теория обаче си заслужаваше петте години търкане на скамейките.

Коя е тя и каква е практичната й стойност?

Нарича се конструктивизъм и обозначава фактът, че аз и ти възприемаме едно и също нещо по различен начин. Като бяхме на гости, Данаил се буташе все при други хора - цялата пейка свободна, само една жена седи на края й, но той до нея и то на половин сантиметър. Аз се потя и си мисля, горката жена, а тя си мисли - така сподели - какъв любвеобилен сладур! Каква й е практическата стойност? Ами не се шашкай много, всичко е относително. На мен ми помага да приемам нещата по-леко, да не се връзвам толкова и да обяснявам пространно - когато ми е важно да ме разберат - какво мисля и чувствам точно. Защото особено в областта на чувствата често се стига до недоразумения.

Този интерперсонален - различни хора, различни възприятия - конструктивизъм ми е познат вече 10 години. Напоследък обаче откривам интраперсоналния - как светът ми изглежда различен всеки ден, въпреки че разликите са минимални, ако въобще ги има. Ето че днешният ден беше предшестван от не особено спокойна нощ. Моето очакване беше, че ще се събудя много уморена и че днешният ден е загубен. Изненада! Поспахме си до късно (8 часа), със стиснати зъби станах, но някак се занесох и малко по-късно си танцувах и оправях в кухнята, а мъниците се забавляваха и те доволни. Денят завърши с групови танци, песни и много смях.
Въпрос на гледна точка: помощ, хаос или ура, как хубаво си се забавляват сами?
Ден преди това обаче нещата бяха коренно различни. Предпоставките за хубав и усмихнат ден бяха на лице, нощта беше мирна и спокойна. Дори сутринта започна с широки усмивки, но някъде в течение на деня нещата се обърнаха. Същите закачки и номера, същото непослушание и приканяне за игра не ги възприемах като сладки, а предизвикваха само раздразнение и съответно повишен тон и сълзи.

Това е хубавото на теорията, помага ти да релативираш, утрешният ден - или денят след него - ще е прекрасен. Същевременно това й е и недостатъкът - днес, утре или други ден. Нобеловата награда не ми мърда обаче, ако успея да я преведа в наистина практичен наръчник за майки как да започват и завършват деня позитивно настроени.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Мартенички

Торта-заек за рожден ден

Мартеници 2: гайтан и усукан конец